SUNT PREGĂTIT SĂ DEVIN ÎNGRIJITOR?


Îngrijitorul la domiciliu al persoanelor vârstnice este persoana care oferă protecție, asigură servicii de îngrijire personală și asistență în activitățile zilnice din viața persoanelor care au nevoie de o astfel de îngrijire, ca urmare a efectelor îmbătrânirii, bolilor, vătămării corporale sau altor stări fizice ori psihice, la domiciliu sau în alte unități rezidențiale independente. 
Aceste activități pot include îmbăierea și îngrijirea, menajul, ajutor în prepararea sau chiar prepararea meselor, servirea acestora, precum și încurajarea comportamentelor ce atrag implicarea în comunitate. De asemenea includ: administrarea medicamentelor, asigurarea confortului, mobilizarea si transportul persoanelor cu dizabilități.

Probabil, la prima vedere, nu e o profesie care să îți ofere emoții, însă s-ar putea ca în practică să constați că lucruriile stau diferit. Pentru a-ți crea o imagine mai clară, te inivit să-ți adresezi următoarele întrebări, înainte de orice decizie pe care ai putea-o lua în această direcție:

- Sunt fizic suficient de puternic(ă) pentru a manipula, a ridica și transfera persoana asistată?

- Nu am probleme de sănătate care ar putea să-mi limiteze capacitatea de a oferi servicii de îngrijire?

- Pot avea grijă de nevoile personale și familiale, în același timp?

- Voi putea face față și altor eventuale sarcini precum gătitul, curățenia locuinței, cumpărăturile, etc.?

- Îmi pot permite să iau o pauză de la locul de muncă, dacă este necesar?

- Voi avea capacitatea să-mi planific îndatoririle profesionale astfel încât să nu ajung la suprasolicitare?

- Mă voi descurca singur(ă) în efectuarea manevrelor de schimbare a așternuturilor și a scutecelor?

- Voi putea depăși posibilele diferențe de ordin cultural și de comunicare dintre mine și persoana asistată?

- Cum mă voi descurca în situații neprevăzute sau de urgență?

- Vreau să ofer îngrijire la domiciliu unei persoane aflate la sfârșitul vieții?

E important pentru tine și familia ta să știi că ai luat o decizie în cunoștință de cauză. Fii realist(ă) atunci când răspunzi acestor întrebări și dacă te-ai decis să urmezi acest drum, pregătește-te și „echipează-te” corespunzător. 
Presiunile financiare ne împiedică să fim obiectivi și ele devin motorul sau motivația care stă la baza deciziilor noastre. 

E de înțeles de ce cei mai mulți dintre voi ating pragul cel mai înalt de nemulțumire încă din prima lună de activitate. Sunteți atât de focusați pe scopul pentru care v-ați lansat în această „horă”- salarizarea motivantă și celelalte beneficii, încât omiteți chestiuni legate de capacitatea voastră fizică și emoțională. Unii dintre voi nu sunteți pregătiți fizic pentru așa o provocare, dar mai psihic. Iar pripa în care plecați, pe un drum nou si complet necunoscut, pune în umbră orice urmă de subiectivism și realism. Nu mai luăm în discuție faptul că din punct de vedere profesional nu aveți nicio pregătire și nici nu sunteți dispuși să investiți în așa ceva. În accepțiunea multora ar fi o pierdere de timp și de bani.

Ajunși acolo nu știți cum să vă raportați la NOUL situației și sunteți străini nu doar ca naționalitate, dar străini și de competență. Clacarea este sigură. De ce? Pe de-o parte subconștientul vostru nu s-a pregătit suficient pentru noua provocare, pe de altă parte avalanșa de sarcini vă epuizează. Iar privirile din jur vă descurajează. Ei au angajat un profesionist și au așteptări înalte. Iar voi simțiți povara acestor așteptări ca pe un munte de granit. Și vă pierdeți și bruma de fler pe care o mai aveți și care, în orice altă situație a vieții, v-a fost de mare ajutor.

La toate acestea se mai adaugă și despărțirea de cei dragi, de lângă care ați plecat și de al căror dor vă mistuiți. 

Sună cunoscut, este? :) 

Ar fi inutil să îți spun ce ai făcut greșit dacă nu îți ofer și câteva sugestii…

Ia-ți timp să reflectezi! … Ai nevoie de timp să te organizezi. Scrie-ți pe o foaie ce ai de făcut sau dacă încă nu știi, notează-ți fiecare sarcină nouă care se ivește. Poate prima săptămână vei lucra haotic și total neprofesionist, însă din cea de-a doua săptămână poți să lucrezi la acest aspect. Odată ce îți cunoști atribuțiile zilnice îți va fi simplu să le ierarhizezi și să le așezi în ordinea priorităților. Vei obține performanță numai atunci când vei avea puține amânări sau deloc. Apoi, străduiește-te să lucrezi la acele aspecte pe care nu le stăpânești. Dacă sunt manevre pe care nu știi să le faci, intră pe internet și informează-te. Dacă nu ai acces la internet, sună pe cineva care te-ar putea ajuta în această privință. Călătorești atâtea ore și la dus, dar și la întors spre casă, lângă persoane care lucrează în același domeniu. Schimbă păreri, ia numere de telefon. Cere sfaturi și nu te sfii să înveți; nu e o rușine. Cândva vei putea fi și tu util(ă), la rândul tău.
Păstrează-ți cumpătul în orice situație. Dă dovadă de tact și de calm. Nu reacționa impulsiv, astfel vei crea și mai multe „pagube”. Dacă ai nevoie de ajutor, solicită-l: familiei, agenției cu care ai colaborat pentru obținerea unui loc de muncă, celor de acasă sau celor din aceeași breaslă cu tine și pe care îi cunoști.

Știu că lipsa cunoștințelor te face nesigur(ă), din acest motiv îți recomand să apelezi la o pregătire specifică în domeniu și să consideri educația o prioritate pentru liniștea și siguranța ta. Niciodată nu e târziu să înveți!🙂

Să fii îngrijitor poate fi solicitant, dar este o onoare pe care o ai să fii în slujba altor oameni!🙂
Cu multă admirație și considerație pentru voi,

Karla Racliu 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s